Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan – KVU (CASE)

Waarom een Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU)? Regelmatig staan gemeenten voor de vraag: Hoe optimaliseren wij het uitgaan in onze gemeente? Een uitgaanscentrum in een gemeente heeft verschillende functies met een mix aan bezoekers. Overdag en ‘s nachts kent het gebied diverse type bezoekers. Voor iedereen wil de gemeente gastvrij zijn en een belangrijk doel daarbij is dat men zich optimaal veilig voelt in het gebied.

Wij werken voor het uitvoeren van een onderzoek naar het veilig uitgaan in goede samenwerking met het Centrum voor Criminaliteit en Veiligheid (CCV). De Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU) kent een goed doordachte opzet waarin de diverse doelgroepen aan bod komen. Aan de hand hiervan hebben wij voor diverse gemeentes in Nederland, met enige aanvullingen op de goede basis vanuit het CCV, maatwerk KVU onderzoeken uitgevoerd. Voor een van deze gemeentes hebben wij het onderzoek als volgt vormgegeven:

Via verschillende gecombineerde methodes (schriftelijk, online, telefonisch en face-to-face) zijn de gebruikers (bezoekers (vaste klanten en toeristen), bewoners en horecaondernemers) gevraagd naar hun mening over de veiligheid in het gebied. Extra nadruk is daarbij gelegd op de communicatie van afspraken over het gebruik van het gebied.

Tijdens een aantal groepsgesprekken zijn bewoners en horecaondernemers in gesprek gegaan met elkaar. Hierbij zijn verwachtingen en wensen op tafel gelegd en is het onderlinge begrip door de gesprekken positief versterkt.

Daarnaast is een bewonersenquête in de directe omgeving uitgezet met vragen over de leefbaarheid en veiligheid en de problematiek betreffende het wonen in een uitgaansgebied. Ook heeft het uitgaanspubliek tijdens de avond en nachtelijke uren aan de interviewers hun mening gegeven over het uitgaan in het betreffende gebied.

Met de resultaten van de diverse doelgroepen van dit onderzoek heeft de opdrachtgever de afspraken binnen het uitgaansconvenant kunnen opstellen. Een werkgroep houdt de vinger aan de pols en er is afgesproken na twee jaar een herhaalonderzoek uit te voeren om te kijken of het nog steeds: ‘afspraak is afspraak’ is.

Twee jaar na de 0-meting is ook een 1-meting van het KVU onderzoek uitgevoerd. Houdt men zich aan de afspraken in het convenant? Welke zaken behoeven verbetering?
Hieruit bleek dat de communicatie nog niet optimaal ingericht is. Horecaondernemers staan soms nog te ver van de bewoners af. Door nieuwe gespreksinitiatieven zal dit in de toekomst moeten verbeteren.

Wil jij hier meer over weten? Kijk dan ook bij onze producten voor meer informatie over een KVU onderzoek.

 

Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan – KVU (CASE)