Lezersonderzoek nieuwsbrief bouwonderneming

Waarom een lezersonderzoek? Een grote Nederlandse onderneming in de bouw geeft 6 x per jaar een informatie magazine uit voor haar medewerkers. Van civiele techniek, tot spoor-en wegenbouw, van mobiliteit tot telecom. Van directiesecretaresse tot uitvoerder. De vraag was: wat willen die lezen in een intern magazine? En welke informatie wil het management kwijt en is het magazine hier het juiste kanaal voor?

Op basis van het medewerkersbestand heeft iedere medewerker een link naar een online enquête ontvangen met daarin vragen over het huidige magazine. Natuurlijk werd het onderzoek ook aangekondigd in het magazine zelf. Zowel de ‘lezers’ als ‘niet lezers’ van het magazine zijn in het onderzoek opgenomen. Door de wat achterblijvende respons is ook telefonisch contact gezocht met de medewerkers om alsnog de vragen beantwoord te krijgen.

De huidige vorm (online magazine) is op details bevraagd en beoordeeld. Opvallend was dat het lezersbereik hoger was dan in eerste instantie gedacht werd. En dat de reden van ‘niet lezen’ vooral van persoonlijke aard (geen tijd, leest nooit magazines etc.) was en minder met de inhoud te maken had.

Uit het onderzoek bleek ook dat, juist door de omvang van het bedrijf en de samenstelling van verschillende bedrijven in de organisatie, het interne magazine voor verbinding zorgt. Men kon hierdoor gemakkelijk ‘meelezen’ wat er gebeurde bij andere divisies binnen het bedrijf. Niet alle onderwerpen zijn voor iedereen interessant. Vaak bleef het bij doorbladeren.

Iedereen ontvangt nu een digitale ‘nieuwsbrief’ waarin de diverse onderwerpen worden aangekondigd, met een link naar de volledige inhoud van het magazine. Zo kan men kiezen tussen ‘koppen snellen’ of verder de diepgang zoeken. Volgens de respondenten moet het magazine vooral gaan over de mensen in het bedrijf en de ontwikkelingen binnen de branche en de eigen organisatie. De informatie van het management? Daarvoor is het (online) magazine volgens de medewerkers niet het juiste kanaal en is een andere vorm gekozen.

Wil jij hier meer over weten? Kijk dan ook bij onze producten voor meer informatie over een lezersonderzoek.

 

Lezersonderzoek nieuwsbrief bouwonderneming (CASE)

Bekijk ook deze cases: